Auditoinnit käytännössä
Painopisteet ovat
• organisointi ja toiminnan järjestäminen,
• valvonnan vaikuttavuus ja kustannustehokkuus,
• henkilöstöresurssit ja -pätevyys,
• korjaavat toimenpiteet ja sanktiot
Auditointi perustuu 50 kpl indikaattoriarviointiin. Indikaattoriarvioinnin tuloksia verrataan tilastotiedoista ja kunnista kerättyyn ja analysoituun tämänhetkiseen kuntien tasoon.
Auditointimenetelminä toimivat haastattelut, asiakirjatarkastukset ja toiminnan otokset. Auditoija laatii jo etukäteen alustavan arvion ja paikan päällä auditointi kestää alle yhden työpäivän.
Auditoinnista laadittava kohdekohtainen auditointiraportti sisältää analyysin toiminnan eri sektoreista valtakunnalliseen tasoon (kuntien tilastotiedot) verrattuna. Lisäksi raportissa on laadullinen, syventävä osio toiminnan kehittämisen tueksi. Eriteltyinä ovat yksikön vahvuudet ja kehittämiskohteet sekä mahdolliset poikkeamat. Raportti on hyödyllinen työkalu toiminnasta kertomiseen esim kuntapäättäjille.
Ennakkon toimitettavat tiedot
Auditointikohdetta pyydetään toimittamaan elintarvikevalvontaa koskevia asiakirjoja, mm:
- talousarvio- ja tilinpäätösasiakirjat
- strategia, toimintasuunnitelma ja valvontasuunnitelma
- valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi ja toimintakertomus
- laatujärjestelmä soveltuvin osin
- maksutaksa
- tarkastuspöytäkirjoja
- pakkokeinoasiakirjoja
- edellisten auditointien ja muiden arviointien tulokset, poikkeamaraportit
- ruokamyrkytysepidemioiden määrä vuosina 2012-2014
Tarvittaessa tietoja tarkennetaan vielä ennen auditointia lisäkysymyksillä.
Auditointikriteerit
Yleisinä auditointikriteereinä toimivat seuraavat ISO -standardin toimialalle soveltuvat vaatimukset:
- puolueettomuus
- tehokkuus
- valvonnan säännöllisyys
- valvonnan riskiperusteisuus
- dokumentoidut menetelmät
- yhtenäinen ja laadukas valvonta
- korjaavat toimenpiteet ja
- raportointi
Lisäksi auditointikriteereinä toimivat toimialan yksityiskohtaisempi kansallinen ja EU-tason lainsäädäntö
Poikkeamiksi luokitellaan lainsäädännön tai sen tavoitteiden sekä standardien vastaisuudet. Poikkeamat luokitellaan ISO-standardin mukaisesti vähäisiin ja merkittäviin poikkeamiin.