Vuosien mittaan olemme tehneet monenlaisia projekteja, joissa kaikissa on punaisena lankana ollut päätavoitteemme: parantaa ympäristöterveyden toimintaedellytyksiä laadunhallinnan ja asiantuntemuksen avulla.
Parhaita muistoja vuosien varrelta ovat tapaukset, joissa auditointien ja mittausten avulla on ratkaistu ongelmia joihin ei ole muuten saatu apua.
Esimerkiksi eräs pariskunta oli pitkään kärsinyt meluongelmasta asunnossaan, mutta asunto-osakeyhtiö ei myöntänyt haitan olemassaoloa. Melu oli jo aiheuttanut vakavaa unettomuutta ja sen seurauksena pariskunnan elämä oli mennyt sekaisin. Kun sitten osoitimme mittaustuloksilla kiistattomasti terveyshaitan olemassaolon, pariskunta liikuttui kyyneliin.
Eräässä elintarvikkeiden valmistuspaikassa taas mystinen, vain silloin tällöin esiintyvä mutta vakava laatuongelma riivasi suosittua tuotetta. Ongelmaa olivat tuloksetta ratkoneet niin viranomaiset, sertifioijat kuin konsultitkin. Mysteeri alkoi pikku hiljaa ratketa auditointikäynneillä ja lopulta salapoliisityö johti oikeille jäljille. Syy selvisi vihdoin ja kaikki olivat erittäin tyytyväisiä.
Eläinten hyvinvointi on varmasti jokaisen eläinlääkärin sydäntä lähellä. Antoisimpia hankkeita ovatkin olleet ne, joissa olemme aidosti päässeet parantamaan tätä osa-aluetta. Erään kerran toisessa EU-jäsenvaltiossa tehdyssä auditoinnissa havainnoimme teurastamoille laatimamme indikaattoriarvioinnin avulla eläviä eläimiä kahdessa, keskenään identtisessä linjassa. Toisen linjan eläimet olivat rauhallisia ja stressittömiä, toisessa taas todella levottomia, kiihtyneitä ja stressaantuneita. Kun prosessia käytiin läpi, löysimme lopulta syyn tähän selvään eroon – navetasta. Teurastamolla oltiin alkuun todella hämmästyneitä mutta iloisia, koska jatkuvasta laadunseurannasta huolimatta tämä seikka oli jäänyt huomaamatta. Usein tarvitaankin ulkopuoliset mutta asiantuntevat silmät havaitsemaan alkuperäisiä ongelmia.
Laadunhallintapalvelu LaatuNettiin sisältyvät auditoinnit ovat lähes aina intensiivisiä ja hedelmällisiä tilaisuuksia. Joskus on käynyt niin, että auditoija on ensin kuunnellut koko työyhteisön huolet ja murheet ennen kuin on päästy itse asiaan. Alun epäluulo on usein myös sulanut päivän mittaan pois ja eräässäkin organisaatiossa aamulla vastassa ollut yrmy johtaja tuli päivän päätteeksi vilpittömän vaikuttuneena kädestä pitäen kiittämään käynnistä.